Moda na PRL – ponadczasowe wzornictwo
Najciekawszy okres wzornictwa czasów PRL przypada na pewno na koniec lat 50-tych, lata 60-te oraz 70-te. Ówczesny świat zachodni zachwycał się malarstwem Pabla Picassa, rzeźbami Henry’ego Moore’a i modernistyczną architekturą Le Corbusiera. Pomimo żelaznej kurtyny polscy projektanci żywo interesowali się tymi trendami i starali się nie zamykać.
Już w 1950 r. nowo powstały Instytut Wzornictwa Przemysłowego zaczął zrywać z ideami narzuconego realizmu socjalistycznego i odkrywać światowy, nowoczesny design. Jednocześnie niewielkie i ciasne mieszkania zmuszały projektantów do dostosowania się do wymogów małego metrażu. Furorę robiły rozkładane wersalki, półkotapczany czy kultowe dziś meblościanki, zaprojektowane w 1961 r. przez Bogusławę i Czesława Kowalskich.
Główną cechą wzornictwa była więc funkcjonalność, a atrakcyjny design budowały wyrazista linia i kolor oraz prosta, pozbawiona zbędnych ozdobników forma. Brak dostępu do dobrych materiałów i nowoczesnych technologii zmuszał polskich designerów do jeszcze większej kreatywności. Sięgano często po sklejkę i tworzywa sztuczne.
Meblościanka
„Meblościanka” stworzona przez Bogusławę i Czesława Kowalskich to mebel segmentowy. Zaprojektowany został na konkurs mebli do małych mieszkań w 1961 roku, a następnie, po serii sukcesów na konkursach i wystawach wzornictwa, został wprowadzony do masowej produkcji. „Meblościanka” stała się symbolem „małej stabilizacji” i była odpowiedzią na rosnące aspiracje konsumpcyjne społeczeństwa, połączone z problemem aranżacji małych mieszkań.
W zorganizowanym w warszawskim pawilonie meblowym przy ulicy Przeskok w 1963 roku pokazie „Meble do małych mieszkań” zaprezentowano już różne zestawy mebli segmentowych: małżeństwa Kowalskich oraz projekty Haliny Skibniewskiej, architektki słynnego osiedla Sady Żoliborskie.
„Meblościanki’ w różnych odsłonach produkowano przez następnych dwadzieścia lat. Były to w większości proste konstrukcje uzyskiwane z kilku lub kilkunastu standaryzowanych elementów, umożliwiających stopniową zabudowę mieszkania, łatwy montaż i demontaż. Przypomina to standaryzację wprowadzoną w designie skandynawskim od lat 60-tych, a obecnie znaną z popularnych mebli firmy IKEA.
„Meblościanka Kowalskich” z czasem stała się symbolem mieszkania i mało kto wiedział, że nazwisko „Kowalscy” odnosi się do projektantów, a nie do popularnego nazwiska „zwykłego” obywatela.
Kultowy fotel 366
Jednym z kultowych mebli jest z całą pewnością fotel 366. Taką nazwę nosi model wymyślony przez Józefa Chierowskiego, wybitnego projektanta, związanego z Dolnośląską Fabryką Mebli w Świebodzicach. Podczas dwudziestu lat wyprodukowano prawie milion foteli 366 i można było je spotkać w niemal każdym polskim domu. Tapicerowany fotel z szerokim siedziskiem i drewnianymi podłokietnikami jest niezwykle wygodny, a wspomniane wcześniej nóżki nadają mu lekką i zgrabną formę. Obecnie uważany jest za ikonę polskiego designu i prawdziwy rarytas dla fanów mebli vintage. Jego cena po renowacji przekracza 1000 zł. Fotel 366 jest ponadczasowy i doskonale pasuje do współczesnych wnętrz.
Typ 200-190
O ile najbardziej znanym projektem fotela jest model Chierowskiego, o tyle autorem najsłynniejszego krzesła był niewątpliwie Rajmund Teofil Hałas – artysta i profesor uniwersytecki, autor kilku projektów. Zaprojektowany przez niego w 1963 roku model o nazwie Typ 200-190 jest filigranowy, a jednocześnie niezwykle wygodny, elegancki i oryginalny.
Fot. rzucpanokiem.pl
„Kawa i papierosy”
Rajmund Teofil Hałas to także twórca stolika o zdradzającej jego funkcję nazwie „Kawa i papierosy”. Biały stolik o blacie w kształcie łezki, oklejony czerwoną taśmą, ma trzy lekkie nóżki i jest niezwykle elegancki i poręczny.
Fotel RM58
Fotel RM58 to unikatowy wzór zarówno w historii polskiego, jak i światowego designu. Zaprojektowany przez Romana Modzelewskiego, został zapomniany na pół wieku, mimo że zachwycał się nim sam Le Corbusier. To jedyny polski produkt, który znajduje się w zbiorach prestiżowego londyńskiego Victoria & Albert Museum. Prowadzono nawet rozmowy nad wdrożeniem modelu do produkcji we Francji, jednak zakończyły się fiaskiem ze względu na politykę polskich władz. W 1961 roku Modzelewski opatentował swój fotel i… słuch o nim zaginął. Obecnie Fotel RM58 został reaktywowany dzięki firmie Vzór i Profim.
Fot. Łódź Design Festival
Muszelka, Stokrotka, Tulipan i Czarny
Jedną z najwybitniejszych pionierek polskiego designu była niewątpliwie Teresa Kruszewska, a jej twórczość jest dziś na nowo odkrywana, pokazywana na wystawach i szeroko komentowana w publikacjach o polskim designie. Teresa Kruszewska jako jedna z pierwszych realizowała swoje prace zgodnie z zasadami ergonomii i projektowała także meble dla dzieci. Jednym z większych zadań było przygotowane w latach 1959-1963 wyposażenie Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie.
„Muszelka”
Kultowe krzesło „Muszelka” powstało w Spółdzielni „Ład” w 1956 roku. Lata 50-te były okresem fascynacji sklejką – bardzo plastycznym materiałem, który otwierał przed projektantami nowe możliwości, a meble zyskały oryginalne i organiczne kształty. Muszelka wykonana została z drewna brzozowego oraz giętej sklejki. Forma przypominająca muszelkę została zbudowana z różnych materiałów: proste linie smukłych, drewnianych nóżek kontrastują z owalnym oparciem z giętej sklejki, przeciętym oplotem z igielitu. Mimo dużego zainteresowania, projekt niestety nie był produkowany na większą skalę. W latach 60-tych i 70-tych zapanowała moda na krzesła muszelki – tym razem tapicerowane.
Fot. Muzeum Narodowe w Warszawie (MNW)
„Stokrotka”
Fotel urzeka prostotą. Przypomina kwiat. Projekt powstał na Międzynarodowym Plenerze w Hajnówce. Wkrótce wszedł do zestawu mebli wypoczynkowych, którym projektantka wygrała konkurs Meble’73. Fotel opiera się na konstrukcji ze sklejki uformowanej w walec, następnie od góry rozcinanej i poddawanej działaniu sił rozchylających formę niczym płatki kwiatu. Wdrożenie fotela do produkcji nie powiodło się, jednak pozostało wiele jego prototypów.
Fot. 2 – designby.pl
„Tulipan”
Fotel Tulipan na swą premierę czekał prawie 50 lat. Powstał jako projekt konkursowy i był jednym z elementów zestawu mebli wypoczynkowych, zaprojektowanego przez Teresę Kruszewską w 1973 roku. Organiczna, kielichowata forma fotela wynikała z plastycznych możliwości sklejki – materiału, z którym Kruszewska eksperymentowała już w latach 50-tych. Niezwykłe wyczucie formy wynikające z konstrukcji i nowych materiałów to wpływ projektantów związanych ze Spółdzielnią Artystów „Ład” i myśli Alvara Alto.
Na pokonkursowej wystawie projekt otrzymał Najwyższą Nagrodę Specjalną za realizację prototypów w Fabryce Mebli Giętych (obecnie Fameg) w Radomsku. Niestety wyprodukowano zaledwie kilka prototypów. Dopiero w 2020 roku fabryka FAMEG zdecydowała się na reedycję fotel Tulipan i wprowadziła go do sprzedaży.
Czarny i TUBUS
Fotel “Czarny” z 1974 roku – produkowany przez FMG w Radomsku i oryginalny fotel ogrodowy Tubus z 1965 roku.
Wszystkich miłośników polskiego designu na pewno zainteresuje fakt, że od 5 lat w Muzeum Narodowym w Warszawie (MNW) istnieje stała Galeria Wzornictwa Polskiego, prezentująca najważniejsze zjawiska w polskim wzornictwie od początku XX w. po czasy współczesne.
Najważniejsze dzieła powojennego wzornictwa reprezentują tak różni twórcy, jak m.in.: Władysław Strzemiński, Jan Bogusławski, Jan Kurzątkowski czy Teresa Kruszewska, Andrzej Jan Wróblewski i Barbara Hoff.
Stylistyka PRL, a przede wszystkim dobry design przeżywa dziś drugą młodość i inspiruje młodych projektantów. Warto z niego czerpać, gdyż gwarantuje to niebanalny efekt w wystroju wnętrz.
Fot. pl.366concept.com
O tym jak odnaleźć oryginalne meble oraz gdzie można poddać je renowacji napiszemy w kolejnych odsłonach naszego bloga. Poszukamy również współczesnych projektantów i producentów mebli, którzy z pasją reaktywują stare modele w nowej odsłonie, a także tych tworzących nowe marki inspirowane dawnym wzornictwem.
***
Już wkrótce kolejny wpis na naszym blogu: „MODA NA PRL 2. Kultowe meble w nowoczesnym wydaniu”.